kungdavidsson

Alla inlägg den 8 augusti 2012

Av Stefan Carlsson - 8 augusti 2012 20:35

Jag har sågat och gnällt på svensk herrhandboll ett antal år nu och det med all rätt enligt mig! Jag har svurit åt spelare som Kim Andersson och Dalibor Doder då jag ansett att dom aldrig har presterat som bäst när det gäller. Nu är det bara för mig att krypa till korset och erkänna att det har hänt. Äntligen!

Jag vet, inget är vunnet än. Det är inga medaljer utdelade MEN dagens insats är bland det bästa jag sett detta landslag presterat på väldigt, väldigt länge. Framför allt gör man en HEL match bra, inte bara en sekvens eller ett par minuter i varje halvlek.


Jag vet också att många, däribland jag själv, drömmer sig tillbaka till den gamla goda tiden då allt annat medalj var en besvikelse för Sverige. Där är vi absolut inte nu men denna match är ett steg i rätt riktning. Ett jättesteg!

Vi är faktiskt topp 4 i OS... 


Tilläggas bör att danmarks första halvlek var sketdålig och att den stora hjälten i Sverige heter Johan Sjöstrand!


Hyllas det som hyllas bör, hoppas jag får chansen snart igen!

Nu väntar en annan uppstickare i semifinalen, nämligen Ungern. "Varför inte"?- Säger jag då!

Lev väl//Carlsson


Kan han ta Svedala upp på pallen?

Johan Sjöstrand



Av Stefan Carlsson - 8 augusti 2012 14:03

Gårdagens fisketripp på hemmaplan utanför Vena i Versjön var en av dom bättre turerna denna sommar, eller rättare sagt detta år. 40-talet abborre och en handfull gäddor är mer än godkänt. Tyvärr är storleken bristfällig i Versjön, p.g.a av den stora mängd fisk som finns i sjön. Obegripligt? Ska försöka förklara någon gång..

Ett antal borrar på 3-4 hg kunde ändå bärgas. Sizen på gäddorna lämnar vi därhän, men har ni hört talas om uttrycket "cykelslangar" så förstår ni. I sedvanlig ordning var pimpelfiske gångbart tillsammans med vanligt spinnfiske. Ett gott tecken och klart var också att fisken hade lämnat botten för att jaga i öppnare vatten. DET är något vi fiskare uppskattar!


Även något så ovanligt som gärs fatsnade på kroken..

Gärs (snorgärs)



Landslagstruppen i herrfotboll är uttagen till träningsmatchen mot Brasilien och den innehöll inga större skrällar. Markus Rosenberg utgår och Alexander Gerndt är tillbaka. Som sagt inga större nyheter i den truppen och Brasilien är ju ett lagom motstånd att möta..  . Älska utmaningen!

Markus Rosenberg är för övrigt klar för West Bromwich och blir därmed klubbkamrat med mittbacken Jonas Olsson. Bra val för Rosenberg även om han kommer få svårt att försvara sin plats i landslaget..



Mera Premier League. Usain Bolt till Man U? Na nja, vet inte om jag tror på det. Det är klart, har han bara hälften så mycket foboll i sig som han kan springa så kanske..

Något mera relevant är att Luis Suarez har skrivit ett långtidkontrakt för mitt LFC, dock vet jag ej hur långt.

Bra? Tycker jag allt, även om man från klubbens sida måste ställa högre krav på grabbens uppträdande på planen. Han bär klubbmärket på tröjan och det får han inte skämma ut, igen. Jag var inte helt nöjd med Suarez föregående säsong, milt uttryckt, han drog på sig alldeles för mycket uppmärksamhet i negativ bemärkelse. Gör om gör rätt!

Liverpool verkar även ha givit sig i jakten på Real Madrids Nuri Sahin. Just nu leder dock Arsenal den jakten på poäng..


Historien Robin Van Persie går vidare och jag undrar jag vart han hamnar till slut. Manchester United? Vilket liv det skulle bli då.   Blir han rent av kvar i Arsenal eller ska han trängas med dom andra stjärnorna i Real Madrid eller Barcelona? Klart är i alla fall att när detta är slutförhandlat så har han förmodligen höjt sin veckopeng lite. Det är ju inga direkta småklubbar som slåss om hans signatur.



Det börjar återigen viskas om att brottningen är korrupt. Å fan!!



Lite sport på lokal nivå också. Oskarshamn AIK tappar Roberto Secka som väljer att flytta hem hela vägen till Växjö. Efter en misslyckad vårsäsong så tar han alltså beslutet att lämna AIK och det kan man förstå. Han har inte övertygat alls och mestadels fått spendera tid på bänken. Enligt egen utsago har han inte trivts i Oskarshamn och då kan det vara svårt att få till det. Nu står inte AIK och faller med Secka i jakten på en topp-placering i tvåan. AIK har en bra läge inför hösten ändå och jag tror det finns många alternativ att sätta in i istället för Secka.


Måste medge att IK har en spännande trupp inför starten av hockeyallsvenskan. Niklas Enberg verkar vara sista man in, för stunden i alla fall. Laget är utvecklingsbart och det gäller nu att spela ihop laget och framför allt, behålla truppen säsongen ut. Då kan man ta laget ett steg upp, alltså att bli ett stabilt topplag i allsvenskan. Vad man sedan vill med framtiden vet jag ej. Jag har aldrig  hört eller läst någon uttalad målsättning på lång sikt för klubben. Det kanske vore på sin plats? En målsätting för ungdomar, för ledare, ekonomiskt,  för a-lag o.s.v Jag tror det är väldigt viktigt för en klubb på den nivån. Vad ska dom annars jobba efter?


Rykten som går om kommande helg. Kalmar stadsfest och konserter på Öland. Kan det vara något?    . Låter som en bra avslutning på 4 veckors ledigt.

Just dom 4 veckorna har väl vädermässigt varit mindre bra men jag har anpassat mitt leverne och tagit tillvara på tiden ändå. Det känns inte helt bra med sista veckan nu, men jag spar eventuell ångest och negativa tankar till måndag förmiddag. Har bättre saker för mig nu!


Avslutningsvis skulle jag vilja rekomendera ett par fiskedrag som fungerar i alla vattten och väder samt visa ett litet bildkollage från helgen som varit! Jag hoppas det fungerar, det är inte helt lätt med bilder på denna bloggsida ibland. Eller så beror det på avsaknad på datakunskap hos undertecknad..



Dragen jag rekomenderar idag är först spinnare, då främst den varianten med med vit kropp och färgade skedar. Jag har personligen min favorit i röd sked med svart streck. Se bild! Den är helt enkelt suverän och fiskar både abborre och gädda. Det är ett mycket effektiv gädd-drag. I synnerhet när vattnet blir lite varmare och gäddan tenderar att bli lite slö, så brukar spinnaren få igång huggreflexen!

 

Det andra draget är denna vobbler som också brukar vara medicin vid gäddfiske. Sällan eller aldrig har jag haft ett sådant drag med samma utdelning. Vobbler "Bomber 16A" rekomenderas av det varmaste!

 




Nu följer lite vimmelbilder från Göteborg! Jag börjar med födelsedagsbarnet, moster Britt-Marie tillsammans med Mats.

 

Min syster- yster Cecilia med dotter Alice.

   

Alice pappa Magnus, tillika frölundait och gift med syster, sittandes bredvid min fader Conny.   

 

Undertecknad tillsammans med min käresta Hanna.

 

Visst kan hon skratta!  

 


Det var allt för denna gången!

Ikväll hoppas vi att ett handbollsunder tar sin början.


Lev väl// Carlsson



Av Stefan Carlsson - 8 augusti 2012 12:42

.. det är någonting jag med många flera skulle överleva en vinter. Förvisso skulle hela "silly season" förkastats, alla planer, alla tankar kring värvningar och byggandet av elitserielagen skulle över ett ögonblick bli värt...ingenting. MEN statusen på elitserien höjs med rymdmått och kvaliteén på spelarna som kommer tillbaka är naturligtvis höghus högre än våra "elitseriestjärnor". Inte alla, men nära på.

Då är faktum att serien kommer avgöras på vilket lag som lyckas knyta till sig flest och bäst spelare. Rent teoretiskt kan vem som helst bli den lycklige vinnaren men lag som Frölunda, Brynäs, Skellefteå kan mycket väl få storvinsten alla 3 med tanke på vilka lirare man släppt iväg på senare tid. Modo också naturligtvis. Där har man har en gedigen historia av spelare som blivit "Stars over there".


Är det bara positivt för eliserien om faktum uppstår?

Nja, för att ta ett tydligt exempel, mitt egna kära HV är nog ett av lagen som får lite problem. Visst kommer man få ta del av kakan men Mattias Tedenby och Niklas Hjalmarsson kan inte frälsa HV i en sådan situation. HV´s mängd stjärnor på andra sidan atlanten är helt enkelt inte tillräckligt många. 

Men den stora frågan i mitt huvud hur många man egentligen vill ha in truppen? Låt säga 3-5 nya lirare i i laget, det i sin tur torde ju innebära 3-5 andra spelare ut ur truppen. Och när denna säsongen är över och alla NHL-spelare drar tillbaka, kommer dom 5 spelarna som fick kicken komma tillbaka? 5 spelare som egentligen håller bra elitserieklass är förlorade för det laget? Vill exempelvis sportchefen i HV71 det? Nej det vet jag att han inte vill efter ett försäsongsarbete på den nivån, frågan är dock hur han kommer agera. Tar man inte in spelare riskerar man ju att hamna i det absoluta bottenträsket. Och färskingarna Rögle och Växjö, hur ska dom lösa ett likartat problem. Två lag utan kassaskrin som t.ex HV71 och FBK har och efter en lång och hård lockout-säsong kan använda och köpa sig till stabiltet igen.

Kan detta vara/bli ett problem? Är det rätt att gå på linjen som diskuteras nu, att bara tillåta 3 NHL-spelare i varje eliserielag för att inte slå ut vissa lag? Tveksamt, tycker personligen att lag som satsat på ungdomshockeyn och som fått fram spelare ska få tillbaka lite av det.


Kontentan av detta långa utlägg: Blir det en lockout är det upp till enskild sportchef att agera efter förmåga och tro på vad som är rätt för föreningen man verkar i. Om man har pumpat över stjärnor till NHL är det inte mera än rätt att klubben får tillbaka lite av alla pengar man investerat i ungdomshockeyn. Hur många man tar in truppen VS som får kicken bestämmer sportcheferna efter eget huvud och får därefter skörda sin egna frukt kommande säsonger.


Jag är absolut inte orolig för mitt småländska lag, jag vet att "vi" överlever! Däremot finns det andra lag som kommer få problem framför allt kommande säsonger.

Någon som tycker jag är ute och cyklar? Kan vara så, allt är nämligen inte glasklart i mitt egna huvud angående denna fråga.


En NHL-lockout blir möjligtvis ett faktum i september, då löper nämligen nuvarande avtal ut. Vad det då skulle innebära för NHL, både på kort och lång sikt, det kan man ju gissa sig till. Förmodligen hur mycket som helst, och då inte i positiv mening..

Det återstår att se..


Lev väl//Carlsson





Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27 28 29 30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards