kungdavidsson

Alla inlägg under juli 2012

Av Stefan Carlsson - 31 juli 2012 17:51

Sara Algotsson på hästen Wega tog Sveriges första medalj och det blev ett silver. Men det var oerhört nära guldet, endast en rivning i sista hindret var skillnaden denna gång. Sara Algotsson är född i Kristvalla församling (Nybro kommun) och är lillasyster till Linda Algotsson. Mera viktigt vetande är att jag mött Kristvalla i fotboll en gång, och dom var sketdåliga..  

Silverhopp!



Damerna fick 2-2 mot Kanada idag, och det ska dom vara nöjda med. Tycker inte att spelet stämmer och man har hittills haft i det närmaste 100% utdelning på chanserna. Mot Japan var man utspelade i delar av matchen men klarade oavgjort och idag var man stundtals illa ute, men man hade flytet att göra 2 mål på 3 chanser. Vill till bättring om Sverige ska gå långt i turneringen..


Storbritannien hade visst inget vidare herrlandslag i handboll..


En styv timme kvar:




Lagen i afton:


Elit Vetlanda

1. Leon Madsen
2. Martin Vaculik
3. Emil Sajfutdinow
4. Janusz Kolodziej
5. Jason Crump
6. Jacob Thorssell
7. Henric Lindqvisten


Dackarna

1. Andreas Jonsson

2. Tai Woffinden

3. Darcy Ward

4. Michael Jepsen Jensen

5. Fredrik  Lindgren

6. Victor Palovaara

7. Linus Eklöf


Noterbart är att Jason Crump bröt nyckelbenet för ett par veckor sedan men verkar klara smärtan. Tai Woffinden gör debut i Dackarna och petar undan Jonas Davidsson som floppat hittills. Något som underteckand m.fl hoppats på. Helt rätt beslut i dagsläget! Får hoppas att Tai kan hitta tillbaka till "gammal" god form då fjolåret var tufft för 22-åringen.

Dackarna har 47-43 från mötet tidigare i år.


Nu blir det fläskfilé och sedan en tripp till hembygden


Lev väl//Carlsson

Av Stefan Carlsson - 31 juli 2012 13:05

Manchester City har lagt två bud på Liverpool´s Daniel Agger. Båda buden har nobbats och jag hoppas att man förkastar det tredje också! Säljer man Agger, i synnerhet till City eller något annat topplag i PL så kommer jag bli tvungen att bryta ihop någon minut eller två.. Han har varit en av dom bästa ett tag nu och är enligt mig den viktigaste vi har i ett eventuellt nybygge av LFC. Det får icke ske och något som kan vara lugnande är att Agger är sugen på att stanna och att Liverpool vill behålla honom... DÅ SÅ!!


Lassi Karonen mosade motståndet i kvarten och det såg minst sagt imponerande ut! Där finns det möjligheter..


Solen försvann  


Det är inte varje dag man följer hästhoppning..


Nytt bomblarm i Oslo. Måtte det vara falsklarm eller har en ny dåre planerat sin entré? Hemska tanke..



En avstickare till hockeyn..

Karl Fabricius tillbaka i Luleå. Det som enskild händelse gör inte LHF till guldkandidat men man har en bra stomme och bra tränare plus att man kanske lärde sig något av förra säsongens plötsliga slut. Man kom inte rätt in i sluspelet, minst sagt, men kan man använda den erfarenheten till kommande säsong så kanske man kan ta nästa kliv.


Kristofer Ottosson gjorde naturligtvis det enda rätta och kom överens med DIF hockey. Att tacka nej till en fortsättning efter att fansen skrapat ihop nära en halv miljon kronor hade varit mer än korkat. Frågan är om han hade kunnat visa sig i Stockholm över huvudtaget.. Bra för Djurgården som ska tillbaka till eliten.


Fabian Brunnström till Frölunda. Vad innebär det? Just nu ingenting. Frölunda är i mina ögon ett hyfsat misslyckat lagbygge tills motsatsen är bevisad. Varför? Enkelt penkelt! Frölundas resultat dom senaste åren är på tok för dåliga om man kollar på laguppställningarna..

Bra lag=framgång? Alltså nej, det ska spelas om det också. Frölunda behöver ta ett par kliv för att kalla sig topplag.

Kommer mera inlägg om vinterns hockey framöver!


Lev väl//Carlsson

Av Stefan Carlsson - 31 juli 2012 10:23

Skön dagstripp till Söderköping igår med målsättning att äta stora mängder glass. Smultronstället heter det stället jag tycker alla glassälskare ska besöka innan säsongen tar slut i september. Tyvärr missbedömde jag köerna lite så jag gjorde ett felval och det kostade oss ett besök på själva restaurangen. Nu blev vi inte utan glass direkt eller vad sägs om den här hinken?

 


Och om man tycker det är onyttigt så kan man alltid ta en vandring uppe i bergen eller en promenad utmed Göta Kanal så har man gjort sig av med den energin..




Andy Carroll sägs nu vara på väg till West Ham på lån, till att börja med. Men enligt han själv kommer han bara acceptera ett bud om det kommer från Newcastle.. Nye tränaren Brendan Rodgers vill i alla fall satsa på andra spelare och det talar ju för att Carroll har gjort sin sista insats i Liverpool. Då blir det alltså inte som jag och många andra vill och jag undrar vilka dom andra spelarna är han ska satsa på? Givetvis Suares och Fabio Borini men det räcker ju inte på långa vägar. Nu verkar det dessutom som om Alberto Aquilani är på väg till Fiorentina. Ok, inga världsspelare som försvinner men hittills är det minus på kontot för LFC under Silly Season och med tanke på hur förra säsongen såg ut så hoppas jag innerligt att man har en plan. Har ju förstått att dom nya ägarna vill bygga långsiktigt utan att köpa in en massa fixstjärnor som är bra två säsonger, utan man vill satsa på yngre lovande spelare och på spelare som passar in i klubben. DET är ju jättebra, den röda tråden har fösvunnit på ur den forna storklubben på senare år och det har värvats till höger och vänster utan tanke.

Så att dom tänker sig för är suveränt och att Rodgers får vara med och bestämma är det allra bästa. Då får han det laget han vill ha.

Men som sagt, jag hoppas verkligen att dom hittar några flera lirare att satsa på, säsongen är nämligen inte skitlångt bort. 18 augusti West Bromwich borta...

Hästsvansen på väg bort..


Ikväll är det chans för Dackaran till upprättelse. Dock väntar tuffast möjligast motstånd i Vetlanda på bortabana. Jason Crump beräknas också vara med i startuppställningen för Vetlanda som då saknar Thomas H Jonasson.

Inga nya skador rapporterade i Dackarna som har en del att leva upp till i afton. Jag tror att förra smällen mot Vargarna fick laget och coacherna att vakna till. Och ikväll har man verkligen chansen att ta sig tillbaka upp på banan ordentligt. Jag hoppas på det bästa!


Solen kom plötsligt tillbaka!  



Fullspäckat OS-schema idag. Återstår att se hur mycket man kommer kika på. Solen lockar också..

Fotbollsdamerna möter Kanada och där räknar jag med 3 poäng för ett formstigande Sverige. Det räcker dock med en pinne för att nå kvartsfinal.

I hästhoppning finns chansen att Svedala ska ta sin första medalj och även i skytte finns goda möjligheter. Handbollsherrarna håller jag knappast som medaljkandidater men att dom slår Storbritannien idag, det är jag ganska säker på. Annars kan dom packa sina väskor och åka hem.

Boxning vid tolv inatt för den som är vaken och sugen på lite OS...


Nu ska jag ta tag i dagens sysslor!


Lev väl//Carlsson



Sarah Sjöström..

...ej en formtopp i OS

Av Stefan Carlsson - 29 juli 2012 16:28

Oflyt för Emma Johansson. Punktering när hon jagade täten, visserligen tog hon sig tillbaka men det kostade kraft. Hade ju varit trevligt med en svensk medalj så här på eftermiddagen!

Emma?



Nu finns det uppgifter som säger att det finns liv i vårat solsystem. Klart det gör, finns mängder av liv på jorden. Sägs t.o.m att en del ska vara intelligent...

Nu är det en forskare som tror att det kan finnas liv på Saturnus måne Enceladus. Det finns b.a flytande vatten som kan innehålla liv. I meningen efter säger samma forskare att han hoppas på att få in en radiosignal från rymden. Mm, jag har svårt att tro att det som lever i en vattenpöl kan skicka en signal.

Men det gäller ju att vara optimist!


Regn var det ja. Söndag, lite lätt bakis och regn. Det är precis som det ska!


Biljetter till Sabaton beställda! Dagens bästa insats. Ser fram emot det i november. Sabaton har väckt mitt musikintresse på senare tid. Mycket bra!

Hörde att Stiftelsen ska släppa ett album efter sommaren. Det hoppas jag stämmer..

Go For Stiftelsen!



Jörgen Persson utslagen ur singelspelet. Vi får tro att det sjunde OS:et blev hans sista..


Och Jason Crump genomförde tävlingen igår kväll i Kroatien. Han inte bara genomförde, han gick till semfinal dessutom, med 9 poäng i bagaget. Vad heter hans läkare?


Andy Carroll vill enligt uppgift stanna i Liverpool. Och det vill jag också att han gör. Med den formen han visade i slutet av ligan plus hans insats i EM för England gör att jag tror och hoppas att han kan leverera för LFC kommande säsong. Med tanke på vad han kostade vid inköp så vore det ju bra om han betalade av lite..


Så här hoppas jag det kommer se ut många gånger kommande säsong..


Nu ska jag leta efter intelligent liv i slasken!


Lev väl//Carlsson





Av Stefan Carlsson - 29 juli 2012 11:26

Efter en mycket trevlig lördagkväll   så återstår nu att hitta balansen igen. Framför allt gäller det att bli av med baslådan i huvudet..


Jaha och vad hände i sportens underbara värld medan jag satt och njöt av livet? Andreas Jonsson blev tvåa i GP´t i Kroatien. Bästa resultatet i år för honom i år. Jonsson har en mycket hög högsta nivå, tyvärr ligger han inte på den så länge. Tycker dock att han har blivit en smula stabilare även om dom där dyrbara djupdykningarna fortfarande förekommer. Den sympatiske dansken Nicki Pedersen vann och ligger nu tvåa i totalen. Han är bra, det går inte att säga annat.


Zlatan inleder med ett litet "drömmål" och passar på att ge Milan en skopa skit, igen. (Hade jag också gjort)


Se målet här. Ser ju pissenkelt ut..

http://www.youtube.com/watch?v=Ccd3rp2dQLQ


Omöjliga simmonstret Michael Phelps har gått och blivit mänsklig...


F.d handbollscoschen Bengt Johansson har gått ut och sagt att Kim Andersson och Jonas Källman inte borde varit med i OS-truppen. Anledning? Dom 2 tackade tidigare nej till att delta i VM-kvalet mot Montenegro p.g.a privata skäl. Det tycker inte "Bengan" är ok! Jag säger så här, beror helt på dom privata skälen. Och det vet ingen förutom dom inblandande så Johanssons uttalande är lite vågat tycker jag.

Sverige misslyckades för övrigt i kvalet och missar nu nästkommande VM. DET är inte ok..




Gudars vad getingar det är i år. Och envetna är dom också. Även mygg gillar att terrorisera men man är ändå något förskonad vid kustbandet..

Naturens terrorister...?





Blev en del fotbollssnack igår kväll. Mycket prat om Liverpool. Alltid trevligt att umgås med jämlika. Fick höra en del härliga saker som jag missat. Som t.ex att Fenway Sports Group nu äger hela LFC själva.(pinsamt miss av undertecknad) Det är i alla fall väldigt  bra för klubben.. Får göra en djupdykning i det snart. Premier Leauge närmar sig ju med stormsteg  


Ha en trevlig söndag!


Lev väl//Carlsson

Av Stefan Carlsson - 28 juli 2012 09:27

Och jag som trodde han kunde bli borta någon månad. Lika fel som resultattippningen i tisdags. Jason Crump ska tydligen sätta sig på hojen och köra GP´t i Kroatien ikväll. Minst sagt imponerande! MEN han har inte genomfört tävlingen än, har en känsla av att han kanske får bryta..bara en känsla.


Ett brutet nyckelben? Det möter inga hinder..


Ryska fotbollsligan lockar svenskar. Nu verkar Kim Källström vara en läkarundersökning från övergång från Lyon till Spartak Moskva. Sedan tidigare finns Rasmus Elm och Pontus Wernblom i CSKA Moskva. Två ärkefienden i ryska ligan. CSKA har sina rötter i armeén medan Spartak är mera av folkets lag. Heta derbyn  väntar svenskarna!


Härlig sommmardag igår. Avslappning i hembygderna tillsammans med käresta och med en avslutande fisketripp i en klassisk liten insjö i småländska skogen. En smått läckande träeka i en halvgrund sjö, ja det blir inte mera naturnära än så. Varmt i luften så det räckte och blev över och fisk fanns det också..  


     




Men är sommarvädret slut nu  ? Ett ruggigt regnväder är på G men jag hoppas på en snabb övergång över södra Sverige..

Finns det något positivt med det så är det att OS har dragit igång nu och att det alltid finns något att titta på i burken.

16 dagar med bara sport. Fantastiskt  . Dock är mina förhoppningar inte enorma på detta OS, mycket beroende på att det saknas lite medaljhopp för Sverige. Inom friidrotten så är det väl så gott som helt kalkat för Sverige, och det är tråkigt. Men naturligtvis ska jag ha koll på händelserna ändå. Att se exempelvis Usain Bolt känns givet!

Sedan finns det faktiskt en hel del bra svenskchanser i övrigt. Simning förstås, hästhoppning, kanot, skytte i olika former. Damlandslagen i fotboll och handboll har båda chansen till medalj enligt mig. Så visst finns det möjligeter till att få höra den svenska nationalhymnen under OS.


Invigningen igår kväll var mäktig på sitt sätt. Inte så ståtlig och exploderande som i Kina 2008, men däremot med en regi och ett skådespeleri som var oerhört imponerande. Man visade hela engelska historian på ett underhållande och till viss del humoristiskt sätt. Annorlunda men rätt taktik då det hade varit omöjligt att bräcka pekings maffiga invigning 4 år tidigare med smällare och trummor. Här krävdes det något annat, typ smartness och finess.


En hel del svenskar som går in i tävlingarna idag. Rodd med Karonen, simning med t.ex Sarah Sjöström, cykel med Gustav Larsson. Men framför allt gör Jörgen Persson entré idag. Persson mina damer och herrar, gör sitt 7:e, jag skriver 7:e OS. Smått imponerande..


Klockan 13:00 är det Svedala mot världsmästarna Japan. Taktiken verkar bli att gå på kropp på dom mindre japanskorna. Och det är naturligtvis helt rätt, bara man kommer ifatt så..


Nu kallar plikten!


Lev väl// Carlsson


Inte alla som har sju OS i bagaget..

Av Stefan Carlsson - 25 juli 2012 21:05

Ryggen svider en aning och man är ganska trött. Men en lyckad dag på havet med en konstant lysande sol utan blåst, det är svårslaget. Äntligen, äntligen! 15-talet fina havsabborre krönte dagen dessutom och det finns absolut ingenting att klaga på, förutom att dagen håller på att ta slut förstås...


Sverige kör över Sydafrika så det visslar! 3-0 efter 25 minuter..Det är ok!



Helsingborg gjorde sitt jobb! Stabilt intryck.



















Filippo "offsidefällan" Inzaghi ska tydligen bli tränare för något ungdomslag i Milan. Då blir det till att nöta offsidetaktik...


Nåja, det har varit en måltjuv av klass. Det ska tilläggas!



Tredje vänden för bilen som kör med dunk-dunk och nedvevade rutor. Stan är inte stor, ett "raggarvarv" tar ungefär 10 minuter, om det inte är någon trafik. Klockade tiden nu..



Nu verkar bärplockarna komma hem med buss. I alla fall en del av dom. Undra om dom kommer tillbaka på solsemester?



Och Juholt pratar ut lite till. Säga vad man vill men sossarna har lite att jobba med. Eller hade. Stefan Löfven har försökt styra upp dom interna problemen. Konstigt att det går åt he....e när man inte är sams i partiet?..


Efterdyningar från speedwayen igår. Peter "PK" Karlsson var inte nöjd med banan och krävde någon ansvarigs avgång..

Nja lite väl hårda ord kanske, men faktum är att banan var riktigt dålig. Det positiva var att det lika för båda lagen..


Nu kurrar det i kistan.

Trevlig sommarkväll!


Lev väl//Carlsson




Det sved inte...

Av Stefan Carlsson - 25 juli 2012 09:50

När jag åkte mot Målilla igår var jag SÄKER på att det skulle bli hemmavinst. När jag räknade på körschemat så kunde jag inte se annat än ett övertag för Dackarna poängmässigt. Resten vet ni nu själva!

Man kan analysera matchen i molekyler men den enklaste sammanfattningen är att Dackarna underpresterade som lag medans Vargarna var raka motsatsen. En oerhörd laginsats där samtliga förare bidrog.

Nu ska inte jag vara en kappvändare, tror fortfarande stenhårt på att Dackarna går hela vägen till en final senare i höst. Men däremot så har vissa svagheter uppenbarat sig och det är saker som Mikael Karlsson och Jerker Eriksson måste ta tag i med den gående gång. En svaghet som jag tidigare har berömt för dess styrka var reservplatserna. Igår Linus Eklöf och Victor Palovaara. Där krävs det skärpning och jag hoppas att det var en tillfällig svacka på dom platserna. Nu ska det poängteras att vargarnas förare på reserven var riktigt bra men det lär också motståndarna i eventuell final vara..

En annan svaghet stavas Jonas Davidsson. Den enskilt största besvikelsen hittills i år. Enligt mig så måste man nu visa att det inte är ok att plocka 3 poäng på Davidssons plats. Speciellt inte på hemmaplan även om GoB arena inte "är en hemmabana", som min kära vän uttryckte sig. Jag vet inte hur läget är med skadade Patryk Dudek eller nytillskottet Tai Woffinden, som också uppges vara småskadad, men om någon av dom kan framföra en speedwaycykel så borde dom få göra det på Jonas Davidssons bekostnad.

Jag skrev i förra inlägget att gårdagens uppställning var den just nu bästa. Och det är den, men bara tills Dudek eller Woffinden är körklara..


Och årets Jojo är Fredrik Lindgren. Herre min tid så ojämn..



Idag drar visst OS-fotbollen igång. På fredag är invigningen men bollsparkandet startar alltså redan idag. Sverige möter Sydafrika i Coventry och i samma grupp möter Japan Kanada. Vad har undertecknad att säga om detta? Ja Sverige har väl bra möjligheter att gå vidare och får jag chansen så ska jag allt kika på matcherna.


Mera fotboll Ikväll. Helsingborg tar emot walesiska mästarna The New Saints på Olympia i Champions League kvalomgång 2. Förra mötet slutade 0-0 och det ger HIF ett bra läge att segra i denna strid. Helsingborg mot CL-final (eller inte)..

Nja, jag håller väl inte allsvenskan så där skithögt men det vore kul om HIF kunde ta sig en bit i alla fall.



Zlatan är på plats med PSG i USA och där ser han ut att trivas. Vem hade inte det!

Lite nöjd i alla fall?




Regeringen hänvisar till lokala myndigheter. Ja det kallar jag inte att ta ansvar. Dags att se över regelverket för hur dessa kalla företagare lurar hit bärplockare från utlandet och sedan bara skiter i dom. Någonstans är det väldigt fel.

Jag syftar alltså på alla strandsatta bärplockare i bl.a Hälsingland som nu tydligen påbörjat sin vandring mot Stockholm. Det är bedrövligt, det är Sverige 2012 och jag kan tyda vissa brister i regelverket kring importerad arbetskraft..

Värt att gå från Hälsingland till Stockholm?






Vart är solen?


Nu ska jag ut på sjön!


Lev väl//Carlsson





Slående lika?


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24 25
26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards