kungdavidsson

Alla inlägg under juli 2012

Av Stefan Carlsson - 24 juli 2012 14:12

Känsliga läsare varnas, helt ärligt. Magstarkt även för undertecknad som enligt egen utsago inte anses vara kvackelmage..(undantaget larver och iglar).

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15160521.ab

Sjukt dålig hantering..

Det händer saker i Ryssland som bara kan hända där. Ryssland "stödjer" länder som ingen annan gör. Något överdrivet kanske men det finns en hel del sanning i det. Om inte ni håller med så kan jag påminna efter hand..




Nu något trevligare som semester, sol och speedwaykväll .

Kvällens match mellan Dackarna och Vargarna skall ses på plats av moi i sällskap med min bättre hälft och min polare med dotter. Bra förutsättningar för en riktigt trevlig afton på ovalen! Det var alldeles för länge sedan, mest p.g.a kvällsarbete på jobbet.

Motståndarna från Norrköping kommer till start med bl.a allas våran kelgris (eller inte) Nicki Pedersen, forne dackehjälten Peter "PK" Karlsson och Scott Nicholls. Ingen laguppställning som skrämmer en dackefan då hemmalaget kommer till start med det, just nu, bästa laget (saknar Patryk Dudek p.g.a skada).

Ser dock fram emot fighterna mellan GP- förarna. "AJ AJ" och Nicki har en tendens att köra tufft på banan t.ex

Men ikväll vinner Dackarna, allt annat är underkänt minus i betyg. Jag tror på en kross, 52-38 till hemmalaget.


Laguppställningar:

Dackarna
1. Andreas Jonsson
2. Jonas Davidsson
3. Darcy Ward
4. Michael Jepsen Jensen
5. Fredrik Lindgren
6. Linus Eklöf
7. Victor Palovaara


Vargarna
1. Peter Karlsson
2. Scott Nicholls
3. Nicki Pedersen
4. Peter Kildemand
5. Bjarne Pedersen
6. Kim Nilsson
7. Anders Mellgren

Hämtat från http://www.aktuellspeedway.se/




Får ta tillbaka lite av det jag skrev i förra inlägget. Visst har värmen anlänt men blåsten är fortfarande ett avgörande moment i dagsplaneringen. Idag verkar det äntligen ha lugnat ner sig lite. I måndags och igår var det direkt obehagligt at t.e.x sitta på sjön. I lä var det hur skönt som helst men det var få platser som var just skyddade från den hårda vinden. Riktigt surt och det börjar bli påfrestande att inte kunna vara ute på sjön när man har planerat. Och det är inte så lätt att planera när det regnar eller blåser (helst både och samtidigt) ungefär varje dag sen i maj..(nu är det gnälligt,jag vet)

Jag hoppas för alla semesterfirares skull att det är vändningen idag. Det är onekligen varmt ute.  ..Det förtjänar vi!



Har varit inne på det tidigare, IFK Göteborg är som bekant indraget i bottenstriden. Nu har en huvudsponsorn Prioritet Finans öppet visat sitt missnöje och det tycker folk är lite konstigt. Inte ett dugg konstigt enligt mig. Visst ska man stötta sitt lag, men det gör dom också. Med 12 miljoner riksdaler om året... och då tycker i alla fall jag att man rätt att kräva lite resultat, t.o.m öppet i media.




Glasgow Rangers   skotska tredjedivisionen = sant

Återstår vilket lag som tar upp kampen med Celtic. Om det överhuvudtaget blir någon som gör det.

Och man kallar spanska ligan för tråkig och konkurrensfattig..



Mera fotbollsproblem på brittiska öarna. Portsmouth har tidigare förflyttats ner till League One p.g.a ekonomiska svårigheter. Nu är det också fastställt att man får börja säsongen med 20 minuspoäng. Ganska tufft! Men ändå ett intressant system med minuspoäng om ekonomin inte går ihop sig. Något att ta till sig här på hemmaplan?



Förresten, har aldrig berömt arkitekten bakom rondellen vid mellersta infarten till stan (Oskarshamn). Fantastiskt, en hög med grus spetsat med en stor sten. Vågar man hoppas på att det kommer något mera?



Gårdagens fisketur var allt annat än lugn och fin. Blåsten gjorde det i det närmsta obehagligt att sitta på sjön. Visst sökte vi lä men till slut drev fiskesuget ut oss i det blåsiga för att ta oss till bättre fiskeställen. Och när vi tyckte det mojnat och vi vågade oss ut på öppnare vatten kom dom riktiga vågorna och sköljde in över båtkankten. Inte så häftigt kanske... Så något bottenmete efter storabborre blev det inte. Pimpelfiske däremot är underskattat på sommarhalvåret. En liten pirk och en mask eller maggot på kroken gör susen när fisken står och trycker på botten på t.ex blåsiga dagar. Även på grunt vatten går det utmärkt. Rekomenderas när både vanligt mete och kast inte biter på fisken.


Nu kommer hungern smygandes, måste åtgärdas.


Syns på ovalen!



Lev väl//Carlsson



Ikväll, stekare VS galen dansk

Andreas Jonsson


Vs


Nicki Pedersen




Av Stefan Carlsson - 22 juli 2012 10:07

Äntligen lite sol och värme! Glädjeruset går ej att ta miste på. Schemat man har den närmsta veckan blir så mycket bättre med rätt väder...


Sö. ut på sjön

Må. fiske

Ti. speedway/träning

On. fiske

To. glass i Söderköping

Fr. vakant

Lö. fest hos Låland

Sö. vakant (ev.bakis)


Har också konstaterat hur mycket mera man får gjort om man går upp lite skapligt. Slipper dessutom stressa fram på efermiddagen när man märker att tiden inte räcker till..

Allvarligare än så bir det inte nu! Ut och njut i solen med er.



IFK Göteborg mot superettan..


Lev väl//Carlsson


Av Stefan Carlsson - 21 juli 2012 18:19

Oskarshamns AIK har imponerat på mig under våren då man visat hög arbetsmoral och där spelarna underkastat sig laget. Man började i raketfart med idel vinster för att sedan stagnera en aning och tappa lite poäng. Men man reste sig och hittade tillbaka till en bra nivå innan uppehållet kom. Trots ett stort tapp i Valentino Pidré så fortsatte man visa en härlig offensiv fotboll.

Framför allt är det kämparandan och viljan som är deras styrka i mina ögon och då är det aldrig bra med tjafs eller andra liknande incidenter. Nu riskerar lagets poängkung att få börja höstsäsongen på läktaren. Peiman Eliassi hamnade i händelsernas centrum under en match i Hyundai Cup då han enligt egen utsago sagt några väl vald till en lagkamrat. (OT försökte sälja några extra lösbilagor då man beskrev det som ett bråk i rubriken). I alla fall så fick han rött kort och  riskerar därmed ett antal matchers avstängning. Och tidigare har alltså Valentino Pidré lämnat klubben mitt under pågående säsong och anledningen enligt tidningen stämde absolut inte överens med ryktet..

Nu vet jag givetvis, självklart, förstås, hur man ska förhålla sig till rykten men det kommer sällan någon rök utan eld.


Nu är det inte så att jag sitter här och hänger ut diverse spelare. Först det första sägs det att allt ska vara utrett (i tidningen iaf) och då får det vara det tills motsatsen är bevisad. För det andra så ter sig laget Oskarshamn AIK utåt sätt starkt sammansvettsat. Med tanke på att dom flesta kommer från Oskarshamn så är förhoppningarna att så ska vara fallet också. Det ökar chanserna till att sådana här händelser svetsar samman laget istället för att splittra det.

För det tredje är nämde Eliassi ung och full av vilja att komma framåt och det kan naturligtvis ta fram sidor som inte är dom bästa på planen. Jag tror dock att han har en tränare i Ola Petersson som kan hantera både Eliassis temperament och resten av laget, har nämligen ingen anledning att tro något annat efter vårsäsongen..


Om vi lägger dom tråkigheterna åt sidan så kan vi konstatera att snabba och tekniska Peiman Eliassi har ögonen på sig av bl.a Åtvidaberg. Nu hoppas jag personligen att han stannar i AIK några säsonger och utvecklas, både på och utanför planen. Han är sevärd och ibland ensam anledningen till att det är värt entrépengen.

AIK har för övrigt gjort klart med en riktig målspruta från Kalmar. Fredrick Rosqvist har öst in mål för Kalmar FF i tipselit men nu väljer att ta klivet norrut till Oskarshamn. Mycket intressant nyförvärv inför hösten.



På tal om fotboll, vad i hel..e håller IFK Göteborg på med? Förnedring i allsvenskan..Skämmes!

Och Brendan Rodgers första nyförvärv till mitt Liverpool FCblev 21-årige Fabio Borini som lämnar AS Roma. Jag vet, en gammal nyhet.. Vågar man hoppas på en utveckling istället för nedveckling?


Blir det jubel i liverpooldressen?



Gårdagens tillställning på Eksogsvallen blev mycket lyckat. Men återigen så tycker jag allt att det är förfesten som är roligast, även om dessa "utefester" är divisioner roligare än trånga discotek..

Kristdala marknad och marknadsfest lockar folk från flera och långa håll. Och det är väl värt ett besök för "utsocknes" folk också  . Mycket folk, öltält, och bra musik för både unga och äldre. Missade ni igår så kommer det en ny chans nästa år  !


På tal om Kristdala så kan jag rekomendera folk i trakten med fotbollsintresse att gå in och läsa

 det pågående "bloggkriget" mellan två andra bloggkollegor. Underhållande.

www.ifariel.net eller http://tunasödra.com/SmesHorna/. Glöm inte det stora saltkaret när ni läser bara 




Ja jag vet att en idiot har gått löst i Colorado. Men det finns så många andra som skriver bättre om det så jag hoppar över det idag. Jag skulle förmodligen bli både osaklig och osmaklig i texten. Det tragiska är dock att jag inte ens lyfte på ögonlocken när jag läste rubriken. Man är så van.. Sjukt och skrämmande! Sorgliga själar..




Nu tar jag min egna själ och går ner i förrådet och gör i ordning bottenmetet istället. Jag vill behålla min sinnesfrid  i alla fall.


Lev väl//Carlsson


Av Stefan Carlsson - 20 juli 2012 10:26

Och där ligger den kvar... Den lokalt omtalade silverskatten gick ej att finna denna gång, men jag hittade däremot min egna lilla skatt. Nämligen ett abborreställe på 4-5 meters djup där storabborren går. Lyckades bara överlista en denna gång men jag lär återkomma!


Abborre 0.9 kg










För övrigt en mycket lyckad fiskepremiär för mig och min kusin då abborren var på hugget. Det gav mersmak och förhoppningar om framtida fisket i sjön.

Illern är en stor stensjö med halvklart insjövatten där gul verkar vara en färg som gör succé. För er som tänkte åka dit alltså. Prova gärna att jigga med sänke och flytjigg på djupare vatten. Inte så många napp men desto större..Det är bara att visa vem som är mest målmedveten .

Och gillar man inte att fiska kan man alltid leta efter kistan med silverskatten..








Och så sport...Dackarnas guldläge förbättrades avsevärt i samma ögonblick som Jason Crumps nyckelben gick av. Sedan tidigare fanns bl.a Jaroslaw Hampel på skadelistan för Vetlanda och som om det inte vore nog så skadades både David Ruud och Thomas H Jonasson i veckan. Ett skadeläge som får dackarnas tidigare situation att framstå som en petitess..

Nu vet inte jag den exakta läketiden för ett brutet nyckelben men möjligheten finns ändå att han kan vara tillbaka innan allt avgörs om jag förstått saken rätt. Och dom andra förarna bör också vara tillbaka på cykeln innan slutspelet, dock kan jag inte tänka mig att ett brutet nyckel går obemärkt förbi under en lång tid framöver, så hans styrka borde inte vara densamma även om han kanske kan köra.


Nu jublar inte jag av skadeglädje för det då jag gillar "Crumpen" och hans sätt att köra. En av världens bästa i sin sport och dessutom en kille som kör "sjyst" på banan (Nicki Pedersens motsats). Inget gnäll och undanflykter när det går dåligt, kanske därför han blivit så bra, bl.a

Men därför ökade dackarnas chanser i alla fall. Jag ser nämligen Vetlanda som det enda riktiga hotet mot Dackarna.


Förresten så glömde jag plussa för en förare efter krossen mot Västervik nämligen Victor Palovaara . En 18-årig värmlänning som tog fem pinnar och visade kvalité, åtminstone under andra halvan av matchen. Därmed så torde dackarnas storas akilleshäl var löst d.v.s reservförarna. På dom platserna ser det mer än lovande ut just nu!

Victor Palovaara



Nu blir det lunch!


Lev väl// Carlsson

 


 













Av Stefan Carlsson - 17 juli 2012 21:31

Utan tvekan inledde jag semstern på finaste sätt. Då tänker jag inte på vädret för det håller bara en äkta svensk skitsommarklass än så länge. Nej jag tänker på mina aktiviteter denna måndag. Fiske, grill och en lektion i kortspel är så bra en måndag kan önskas vara.

Och nu börjar varvtalet gå ner efter många månaders arbete utan längre uppehåll. Schemat denna sommar lär innehålla mycket fiske och ett allmänt tillstånd att bara vara. Vill påstå att det är lite av en konst att verkligen kunna koppla av mitt uppe i all stress som vardagen innehåller. Lite beroende på hur man är som person naturligtvis, en del kan ju t.ex konsten att aldrig gå upp i varv..Den lyckan står mig bi.


På fredag är det Kristdala marknad med tillhörande marknadsfest (allmänt känt som kristdalas nationaldag). Själva marknaden är undertecknad inte helt förtjust i och jag nöjer mig nog med att bistå som parkeringsvakt. Däremot ser jag fram emot fredagkvällens partaj där jag hoppas på en repris från förra året. Mycket rolig kväll/dag/tidigmorgon.. Enda smolket i bägaren var felberäkningen man gjort på drickat på festplatsen men det är sådant man löser i ett samhälle som Kristdala.. Jag tror på en fantastisk kväll,igen!  



Det är bara att vara ärlig, kan ungefär lika mycket om franska ligan som om allsvensk damfotboll. Men eftersom TV4 har rättigheterna för ligue 1 dom kommande 2 åren så lär jag bättra på kunskapsbanken. Vet i alla fall att Paris Saint-Germain är ett topplag och med dom senaste dagarnas nyförvärv kommer dom också förbli ett topplag. PSG har numera ett mycket bra lag som består av några världsstjärnor, några rutinerade samt ett antal lovande och mindre lovande ungdomar.

Nu är det förstås så här att det ser bra ut på pappret, men det går som bekant inte alltid hand i hand med verkligheten. Det kan hända mycket innan ligan drar igång och under tiden den pågår så jag väntar med hyllningarna till detta lagbygge.

Allt jag kan säga är det ser oerhört spännande ut! Ett av dom större projekten inom sporten överhuvudtaget just nu. Och mitt i smeten står en svensk vid namn Zlatan Ibrahimovic...


På frågan om Zlatan är nöjd? Nja inte rakt igenom skulle jag tro. Han kom till Milan med förhoppningen att vinna titlar och det sades även att han kunde tänkas sluta karriären där. Men finansiella problem ändrade detta faktum och Milan var tvungna att sälja "Ibra" tillsammans med bl.a Thiago Silva för att spara pengar. Så helt nöjd är han nog inte.


Men varför franska ligan? Den rankas som 6:e ligan i europa om jag förstått saken rätt, och det låter rimligt i mina öron. Så att det är ett nedköp rent fotbollsmässigt råder det inga tvivel om! Men däremot minskar inte chanserna att vinna titlar, snarare tvärtom. PSG blir av naturliga orsaker skyhöga ligafavoriter och får man bygga vidare på laget så kan det bli ett lag som kan slåss om cup-titlar ute i europa. T.o.m CL-titeln kan hamna inom räckvidd för klubben. Inte i år, men om 2 år, eller 3 år så kanske detta projekt vuxit sig så starkt att kan utmana dom allra bästa.

Ställ det i jämförelse med vad som håller på att hända Milan så förstår man att chanserna inte minskat på lång sikt.

Kolla bara listan på Milans spelartapp:

Flavio Roma

Alessandro Nesta

Thiago Silva

Gianluca Zambrotta

Gennaro Gattuso

Clarence Seedorf

Mark van Bommel

Filippo Inzaghi

Zlatan Ibrahimovic


Det kan ju knappast någon i milanlägret vara nöjd med! Visserligen är det ett gäng äldre lirare som lämnat och Milan kan även dom bygga ett nytt lag. Men utan pengar tar det tid och Zlatan kan inte vänta såååå länge..

Lär få anledning att återkomma i ämnet!


En fördel med detta halvdassiga väder är att man får saker gjort inne i lägenheten. En nackdel är att man blir blöt om man går ut och det klarar visst inte min 30- åriga kropp av längre. Visserligen håller dyngförkylningen på att släppa men herre min tid vad tråkigt det är att vara sjuk på sommarhalvåret. Något tråkigare än vanligt...


Dackarna krossade lokalrivalen Västervik med hela 55-35 på bortabanan. Enligt uppgift fick dackeförarna svagt motstånd i afton. Andreas Jonsson och comebackande Darcy Ward visade bäst klass tillsammans med junioren Linus Eklöf som verkar ta för sig . Nya poäng ikväll för Linus (5+2) och om man nu slipper skador i dackelägret så vill det mycket till för att dom inte ska hamna i en sm-final i höst.. 


Ha en fortsatt trevlig kväll!


Lev väl//Carlsson




                             

                          

        SANT

Av Stefan Carlsson - 13 juli 2012 00:41

Zlatan till PSG? Ja det trodde jag inte var möjligt. Nu verkar det bara vara en tidsfråga innan affären är i hamn. Och innan ens pennan är framtagen kommer påhoppen om legoknekt och divafasoner o.s.v Man kan tycka vad man vill om dagens klubb-byten för spelare men faktum är att det är en ganska vanlig sits som Zlatan befinner sig i. Det enda som gör det lite speciellt är föstås summan. Att spelare byter klubb och liga är absolut inget konstigt, och det som framför allt INTE är konstigt är att man går dit pengarna finns. Visst finns det många spelare som stannar i samma klubb trots bättre ekonomiska alternativ men det finns också dom som vill vara med där det händer. Zlatan är en sådan person. Och i PSG lär det hända en del kommande säsong.Och Zlatan vill nog vara där, speciellt efter att Milan klargjort att man inte har råd med svensken.

Nåväl, inget är spikat och klart men det känns inte så avlägset längre. I synnerhet inte då Milan inte klarar av den satsningen man utlovade direkt efter serieslutet i våras då bl.a Zlatan ställde krav på flera nya spelare. Man har inte dom ekonomiska musklerna som krävs, eller rättare sagt Berlusconi har lite problem med finansen..

Och det är just här som problemen börjar. Milan riskerar att rasa i tabell och ekonomi, tro fasiken att spelarna vill dra. Vem hade inte velat det? Vem hade inte valt den bästa arbetsgivaren? Vem går ner i lön om man inte behöver? Vem stannar i konkursmässigt företag om man kan få ett annat jobb med bättre betalning? Fotboll är Zlatans jobb, lätt att glömma det. Precis som undertecknad står och skruvar hytter så lirar Z boll på arbetstid. Och jag är i alla fall alltid intresserad av högre lön..

Man kan ju förvisso undra om han behöver mera pengar överhuvudtaget? (Den frågan skulle man kunna ställa till många människor på jorden)


Sedan finns ju alltid snacket om klubbkänsla, hjärta o.s.v. Och det är klart att klubbkänslan kanske inte är så stark som hos t.ex Messi eller Totti, men å andra sidan så anser jag att Z är ett fullblodsproffs på planen, som mer eller mindre burit sina lag på sina axlar. Så hjärta har hann enligt mig visat och han har minst sagt gjort det han varit anställd för.



Och ni som tänker på summorna som dagens lirare köps för, dom är åt helvete och det är siffror hämtade rakt ur en fantasyhistoria. Men det är knappast våran kära Zlatans fel då denna köpmani har pågåt i åratal och i merparten av dom större sporterna. Nu råkar han bli toppen på isberget, igen. Om det nu blir någon affär vill säga.

Svaret kanske vi får imorgon fredag som för övrigt är dagen som innebär att det är mycket nära semester  !


Lev väl// Carlsson




Av Stefan Carlsson - 11 juli 2012 13:29

Dom senaste årens minusresultat för Ishockeyklubben Oskarshamn har minst sagt skapat debatt och reaktioner i Oskarshamn med omnejd. Så också för undertecknad. Faktum är att årets ekonomiska svårigheter inte är en engångsföreteelse utan snarare något som pågått under många års tid. Det har pratats om minusresultat, om man kan få fram pengar i tid, sponsorer som drar sig ur o.s.v

Nu står kronofogden och knackar på dörren och trots kommunens "bidrag" på 800 000 kr finns det fortfarande en skuld kvar som inte är betald. Kort sagt en riktig soppa!

I mina ögon kan det som IK-fan vara omöjligt att känna sig till freds med det som händer i och runt klubben. Jag hade krävt ordning och reda i föreningen! Vad gör man åt problemet som uppstått efter varje säsong, vad är den kortsikta paniklösningen? Vad ska dom göra för att slippa detta i framtiden? Hur påverkar det laget? Hur känner ungdomar och ungdomstränare inför faktum?

För den som tror att det inte påverkar laget och föreningen i stort är minst sagt naiv. IK Oskarshamn betalar ut löner till tränare och spelare, det är deras arbetsgivare helt enkelt. Och många tecken tyder på att denna arbetsgivare inte har koll på sin ekonomi. DET lär påverka! Då ska vi inte tala om den reklam som IK gör utåt hockeysverige. Det blir inte direkt lättare att värva spelare...

Jag hade krävt handlingskraft om jag varit IK-fan


Mina tankar om vad som bör göras är glasklara, förhoppningsvis känner styrelsen med Martin Svensson i spetsen likadant annars ser jag inget lyckligt slut på det här.


Personligt tycker jag det vore mycker tråkigt om man inte klarade av det här utan blev nedflyttade p.g.a ekonomiska orsaker. Jag är inget IK-fan i den bemärkelsen, mitt hjärta klappar för ett annat smålandslag, och där kommer det klappa i alla väder. Som sagt ingen IK-supporter, men däremot så är jag ett stort hockeyfan och går mer än gärna på matcher här i stan så det länge det bjuder på den underhållning jag känner mig tillfreds med. Medgångssupporter? Ja det blir jag ju nästan i detta fallet, men som sagt i mina ögon är det underhållning och då ska det vara UNDERHÅLLANDE. Och division 1 hockey är inte underhållande.. Nu gled ämnet iväg lite men jag tror det är ganska många som känner som jag i detta fallet..



IK´s raka motsats i motsats på lokal nivå är exempelvis Dackarna. Dom kanske har något att lära ut?

På tal om Dackarna!

Victor Palovaara sist in i dackarnas trupp.

Ännu ett fynd i klass med Ward och Dudek?  Spännande!


Nu har underteckand bara 3 dagar till semestern och där väntar mycket nöje och vila. Dessa dagar fram tills ledigheten går på ren vilja. Och vilja behövs för helgens uteliv har satt sina spår i hals och näsa!


Lev väl// Carlsson


Av Stefan Carlsson - 9 juli 2012 13:17

Att Magnus Uggla stal showen från allt och alla under helgens Latitud går knappast att ifrågasätta. Mycket annat var väl inte vänta heller, en av sveriges absolut bästa artister, om inte den bäste, har för vana att göra sin publik nöjd.

Fans och publik i alla åldrar som med lätthet sjunger med i dom flesta klassiska uggla-låtarna gjorde denna konsert minnesvärd för mig. Att sedan se svårflörtade oskarshamnare stå och dansa på borden utanför öltälten spädde bara upplevelsen. Fest var ordet.

Om ni undrar vad undertecknad gjorde så bidrog jag med min energi och röst långt fram i publikhavet .


Uggla show!

Överhuvudtaget var det en lyckad helg som jag hoppas återkommer många framöver!



Provade fiskelyckan som dock lös med sin frånvaro, till de absolut sista kasten. Då uppenbarade sig denna vackra gestalt. En abborre på 0.75 kg på lätt flugfiskeutrustning räddde den turen för Carlsson  










Min bättre hälft kunde bara stå på strandkanten (plågandes av mygg) och åtnjuta när fisketuren togs till högre nivå.

Att jag sedan blev överlistad av en gädda gör mig inget när man får vandra hem med denna trofé. (ber ursäkt för en något taskig bild men det var vad jag hann med innan myggorna gjorde mig galen).





Artur Mroczka ersätter skadade Dudek, och då pratar vi speedway. Han ersätter knappast poängmässigt men ändå en bra värvning tills Dduek är tillbaka på banan, då resterande del av dackarnas reserver inte riktigt håller måttet än.

För övrigt avgörs Lag-vm i Målilla i helgen. Jag har för avsikt att vara på plats och heja fram Sverige till nya bragder och bedrifter.



Sitter och funderar på vad som skulle hända om t.ex IKEA eller Biltema, eller båda och, skulle öppna i Oskarshamn. Jag tippar på att löneförhandlingarna för oss industriarbetare skulle ta fart för första gången sedan "krisens" början. Nu finns det ju mera arbetare än jobb så det finns ingen anledning att göra jobben attraktiva. Det kommer alltid att finnas ansökningar ändå. Speciellt när man numera är tvungen att söka alla jobb som finns annars blir man av med A-kassan..

Argumenet att "det fanns så många ansökningar att vi behöver inte bry oss" skulle vara skönt att krossa så det händer något i plånkan igen. Jag vet, det är ju bara att sätta sig i skolbänken så löser det ju alla problem...eller? 

Jag klagar inte (bara lite) men faktum är att priserna stiger men lönerna har stannat. Och det drabbar många flera än mig själv. Just nu är det företagarnas paradis och avtalen ser ut därefter.. Djupare än så tar jag inte denna diskussionen för tillfället.


Nu ska jag jobba och det gör mig inget, har det ganska bra personligen  .


Lev väl// Carlsson 


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24 25
26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards