kungdavidsson

Direktlänk till inlägg 26 oktober 2012

Helg och veckans hockeysnackis..

Av Stefan Carlsson - 26 oktober 2012 16:59

Nu inleds en vädermässig skitperiod för Carlsson. Kanske tidigt att skriva inleds redan nu då jag syftar på vintern. Dock har snöflingorna börjat dala och idag på morgonen så var bilen genomfrusen, igenfrusen, sönderfrusen etc.etc Jag är inget fan av snö och is, definitivt inte det förstnämnda. Är dock inte dummare än att jag begriper att de båda elementen hänger ihop. Nåja, det är helg så jag ska inte sitta och sura över vädret allt för mycket. En helg bestående av marknad, kalas och fiske, givetvis!

Vi börjar imorgon med en sväng på höstmarknaden i Kristdala. Tänker starta redan vid 08.00 som parkeringsvakt. Seriöst värre! Sedan blir det att gå en sväng på stället och eventuellt göra något fynd. Burr säger jag redan nu. Lär bli kallt imorgon bitti!

Kalas är det på schemat efter det. Min Hanna ska firas av sin släkt, det blir trivsel i Vena. Och gissa! På söndag, vad ska jag göra då? Jo men självklart fiska  . Måtte inga hundar eller taskiga väderförhållande vara ivägen denna gång. De två föregående fisketurerna har gått mycket bra och det har givit mersmak! Det gäller dock att inte glömma understället, mössa och vantar! Det går som sagt mot vinter...


Var på infomöte i ishallen idag. Där förkunnades min arbetsgivares mål och vision inför framtiden. Det lät spännande, nu ska det hela omvandlas till verklighet. Finns lite att  jobba på..


Var i ishallen igår också. Bevittnade då en bra hockeymatch mellan IK Oskarshamn och Södertälje SK som slutade med hemmaseger, 3-1. Det var en fartfylld  förstaperiod, inte välspelade men med bra fart, mycket tacklingar och närkamper. Riktigt bra faktiskt. IK imponerar mer och mer, framförallt slog det mig igår att allsvenskan har blivit bättre och bättre. Topplagen närmar sig elitserien och glappet mellan de två högsta serierna är inte så stort längre. Just nu jagar IK en topp 7-placering och en play-off plats. Man ligger t.o.m så pass högt att man luktar på en direkt kvalplats, d.v.s topp tre.

Nu kan man ju ställa sig frågor som om de orkar hela vägen och om de kommer slippa skador. Vi minns ju alla vad som hände när Tommy Salos luftslott rasade för några år sedan. Men jag tror inte detta lag är ett luftslott. Det ser homogent ut. Det ser sammanbitet ut, fokuserat, uppoffrande. Man har framför allt mer än en kedja som producerar och det finns hjärta i laget. Känslan är positiv när man ser dom spela. Igår fick SSK vända hem med svansen mellan benen. Och det var ett SSK bestående av NHL-spelarna Damien Fleary och Calle Hagelin, bl.a Bara det! Inte varje dag man ser sådana namnskyltar i den ishallen..


Men vad styr Djurgården med? Visserligen är Troja en stor överraskning, men det börjar nog bli lite jobbigt för stockholmarna. På riktigt..

Vad som hände i elitserien i hockey låter vi vara osagt. Faktum är att dagens rubriker mest består av ett namn, Andreas Jämtin.

Jämtin väljer att mitt under pågående säsong bryta kontraktet med Linköping HC och återvänder till den klubb han firade sm-guld 2008 och 2004. Jämtin spelade i HV71 säsongerna 2003-2008, med ett avbrott på 37 matcher säsongen 2005/06 då han började den säsongen i finska TPS Åbo. Det blev 189 elitseriematcher, 39 mål och 50 assists i HV-tröjan samt 56 slutspelsmatcher och 20 slutspelspoäng. (statistik hämtad HV71.se).

Vad är då det HV får i påsen? Ja det är onekligen en spelare där det händer saker, både på och bredvid isen. På senare år har han hamnat i riktigt blåsväder vid ett par tillfällen, bl.a råkat i bråk med Brynäs sportchef. Även på isen har han visat upp ett antal fula tricks och det finns nog ingen annan hockeyspelare som är så illa omtyckt som Andreas Jämtin. Och det förstår jag. Gillade han och Per Ledin senast det begav sig. Säsongen 2007/2008 bildade Jämtin, Ledin och Jan Hrdina en av eliseriens mest fruktade offensiva formationer. De var också en stor orsak till av man bärgade guldet det året. Redan då var Jämtin en "gris". Ledin och Jämtin gick också under sloganen "våra svin" i Kinnarps Arena. Nu har dock Ledin lugnat ner sig något medan Jämtin har tagit svineriet till en riktigt hög nivå. Grejorna han har gjort är allt annat än beundransvärda och han har uppenbarligen skadat sitt egna varumärke. Kan omöjligt argumentera emot den som tycker Jämtin är korkad eller rentav en idiot.

Idiot är ett fult ord, och som personlighet ter han sig inte som en idiot. Men på isen ser det annorlunda ut. Det komiska är att hans lagkamrater hyllar honom. Och för oss som inte känner honom så kanske det är för starka ord, vad vet jag. Det är väl lite som fallet Nicki Pedersen som jag personligen tycker är en idiot. BÅDE sportsligt och personligt. Där kanske de skiljer sig å i mina ögon. Han har i alla fall själv hjälpt till för att få diverse mindre smickrande utnämningar och har onekligen lite att bevisa. Jag hoppas av hela mitt hjärta att HV inte tolererar en massa tjafs och bråk på isen och bredvid. Han ska grisa, då är han bra. Men han ska hålla sig där.

Faktum är att om man pratar om Jämtin, rent tekniskt som hockeyspelare, så har han utvecklats massor sedan han lämnade HV. Han är en etablerad elitseriespelare som håller landslagsnivå. En duktig idiot alltså? Ja, han kan vara god för 20 mål och en skopa assist så visst kommer han höja den offensiva kvalitén i HV71. Han är dessutom en spelare som ger 110 procent på varje match och träning. Men det han inte får glömma är att han har ett klubbemblem på sig nu där det står HV 71. Bespara mig pinsamheterna Jämtin och lira hockey är du snäll..


Mycket om Jämtin där, och mer lär det komma skulle jag tro.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Danske Patrick Hougaard blir sista förare in i Dackarnas trupp till nästa säsong. Patrick är 23 år och kommer från Griparna i allsvenskan. Truppen är spikad och den som säger att Dackarna inte satsar ungt... Lite väl ungt kan tyckas och andra sidan har flera av förarna redan visat världsklass och går allt i lås så är Dackarna med i snacket om guldet. Men dit är vägen fantastiskt lång!


Dackarnas trupp 2013:

Darcy Ward

Michael Jepsen Jensen

Fredrik Lindgren Patryk Dudek

Mikkel Michelsen

Dennis Andersson

Patrick Hougaard


Gästförare: Victor Palovaara

Simon Gustafsson


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


I Europa League slog Liverpool Anzji Mac och leder nu sin grupp. Wow! AIK fick med sig en pinne borta mot PSV Eindhoven men ligger ändå väl förankrade i botten. Dock är det bara tre poäng upp till andraplatsen.

Helsingborg fick stryk hemma mot Hannover med 2-1 och ligger hopplöst sist i sin grupp.


Zlatans mål mot Frankrike i EM i somras har utsetts till turneringens mål. Inte helt oväntat!

http://www.youtube.com/watch?v=BylLtqsn4nE&feature=related

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stefan Carlsson - 23 april 2013 21:39

Nej nu skojade jag. Mitt lag är Liverpool (ni vet, det laget med e livs levande vampyr). Men i CL hoppas jag Bayern München vinner hela allt. Det är deras tur nu! Och efter halva första halvleken i semifinal 1 leder de också över Barca med 1-0. Det s...

Av Stefan Carlsson - 22 april 2013 20:50

undertecknad som guide ledde oss till havet och fiskevatten norr om Oskarshamn. Vädret var på våran sida, återigen. Solen strålade och på morgonen var det även vindstilla. Det skulle dock ändra på sig och fram på dagen var det allt annat än lugnt. Ja...

Av Stefan Carlsson - 22 april 2013 17:45

Förutom att det är givet att hålla på dem, så har de ett gemensamt problem. De har båda problem med en av lagets största stjärna. Darcy Ward är glad i hågen när promillen stiger och Louis "Hannibal Lector" Suarez gillar dels att tugga på andra männis...

Av Stefan Carlsson - 19 april 2013 23:22

Tycker ett par stalltips kan vara på sin plats. Och då syftar jag på träning, rent generellt. Ni som inte är intresserade kan ju hoppa över detta inlägg  . Och vad åsyftar jag då när jag skriver träning. Beror helt på utgångsläget. En s.k. soffligg...

Av Stefan Carlsson - 19 april 2013 21:14

speedway behöver är att förknippas med alkohol och struliga ungdomar. Enligt olika obekräftade uppgifter från undertecknad verkar det som om Dackarnas egna partyguru, Darcy Ward, återigen skitit i det blå skåpet. Denna gång tillsammans med speedwayvä...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards