kungdavidsson

Alla inlägg den 1 oktober 2012

Av Stefan Carlsson - 1 oktober 2012 09:29

Hanna fick känna på hur det känns att förlora kampen mot en av sjöns riktiga insjökrokodiler.

Det hade blivit 7 gäddor och ett par hyggliga abborrar när tiden var på väg att rinna ut för oss på sjön, då jag såg hur hennes spö böjdes och linan blev spänd som en fiolsträng. Slirspärren började jobba och jag frågade lite försynt om hon fastnat i botten? Efter ytterligare två sekunder insåg jag att det inte var botten.. Nu var det allvar, nu var det ingen liten "cykelslang" på kroken. Dags att börja coacha och vara ett moraliskt stöd till min något mera orutinerade fisketjej. Små spö, små drag och stora fiskar kräver sin fiskare!  

Allt började skitbra och det kändes som att det kunde gå vägen. Gäddan kom upp, visade sig en gång och då såg jag också sizen på den. Tyvärr vände den om, drog iväg och när grejorna var som mest pressade lossnade skeden från draget. Fisken simmade iväg i det mörka vattnet med ett halvt drag i käften. Fruktansvärt irriterande! Jag sjönk ihop och Hanna bröt ihop. Ett tag i alla fall. Helt naturligt. Otur, oflyt. Inget att göra något åt. Bara att börja kasta igen..

Tungt även för undertecknad som tyckte min käresta, mer än väl, förtjänade att få bärga denna fisk. Den exakta vikten är svår att uppskatta men jag säger 5kg plus, så ljuger jag inte.


Det drog ner helhetsintrycket på den fisketrippen vill jag lova. Dessutom, för att skapa lite rättvisa så fick även jag smaka på bitterheten att tappa lite större fisk. Det blev ingen längre kamp för mig men hugget och hur draget drogs iväg in mot vassen tydde med all sannolikhet på en modell större. Det är höst nu, storgäddan har vaknat!


Noterbart från gårdagen är att jag för andra gången på ganska kort tid fick skåda en havsörn över insjövatten. En ungfågel passerade på under 100 meter. Omissigenkännligt! Den vita stjärten och den stora gula näbben finns bara på en fågel, våran havsörn. Den gjorde en mellanlandning på en gren 250-300 meter från oss. Mäktigt! Men den insåg väl att den inte var ensam och lämnade sjön med sin eleganta och stilfulla flygning.

För någon månad sedan under en annan fisketur i sjön Åsättern, inte jättelångt därifrån, kunde vi också skåda en av dessa mäktiga fåglar. Denna gång rörde det sig om en fullvuxen som passerade i luften på väldigt låg höjd.

Jag trodde det var unikt men tydligen så har man sett flera fåglar i denna del av kommunen. Och det är klart, fågelvägen ut till kusten är inte så långt. 4,8 km till Vena från Oskarshamn bilväg. Skulle kunna innebära tre mil i luften?


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Nog om det. När jag var på sjön åkte Djurgården på en ny torsk i hockeyallsvenskan. Vad är det som händer DIF? Nog för att jag insåg att de skulle få det tufft men inte så här... Nollade borta mot Västerås! Samma Västerås som IK slog med 7-3. Nu vet jag inte vad det säger men det jag såg av VIK var inte imponerade. DIF har problem! Jag har aldrig hållit Challe Berglund som något unikum vad gäller tränarbiten. Finns inget som talar för en ändring heller. Känns som han börjar hänga löst?


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Oskarshamn AIK bortaslog Myresjö och med två omgångar kvar är AIK en poäng bakom Husqvarna. Slagläge, men man måste ha hjälp av sina motståndare. Oavgjort för Husqvarna och full pott för Oskarshamn räcker.


Craftstaden körde över WSK Lindesberg med 9-3 i premiären i division ett. Skaplig insats!


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


PSG vann hemma med 2-0 mot Sochaux. Inga mål av Zlatan utan hjälten hette Kevin Gameiro som gjorde båda målen. Zlatan gjorde inte en av sina bättre matcher. Överhuvudtaget vann PSG utan att imponera.


Nu blir det fiskrens och fortsatt rehabträning!


Ha en trevlig måndag!


Lev väl//Carlsson





Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards