kungdavidsson

Direktlänk till inlägg 27 december 2012

Summerar sportåret 2012

Av Stefan Carlsson - 27 december 2012 22:12

..ur mitt perspektiv. De upplevelser och minnen jag har från året som gått. Och jag börjar med ett av de stora evenemangen, nämligen sommar-os i London. Det blev inget os att minnas ur svenskt perspektiv även om jag i alla fall lärde mig ett nytt namn, Lisa Nordén. Lisa vann os-silver och avslutade säsongen med att vinna vm-guld. Detta i en sport som jag blir trött av att bara titta på. Triathlon måste vara en de absolut, rent fysiskt och psykiskt, tuffaste idrotter man kan utöva. Nordén vann också helt rättvist det svenska bragdguldet och hon vann nog även en hel del svenska hjärtan efter sin fenomenala insats i os.

Några andra saker jag minns är en annorlunda, men bra, invigning. Läggmatcher i badminton och simkungen Michael Phelps. Men som sagt, något svensk-os var det aldrig tal om!


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Från friidrott till motorsport och närmare bestämt speedway. Speedwayvärlden fick se den yngste världsmästaren genom tiderna lyfta bucklan, Chris Holder från Australien. Chris, född 1987, vann mycket välmotiverat vm-guld efter att i sista tävlingen säkrat segern.

Här hemma i Svedala vann Vetlanda sm-guld och stod därmed pall för favoritskapet. Mitt kära Dackarna misslyckades och säsongen blev mest en upp-och nedresa där förarna var ojämna och sällan eller aldrig presterade laget Dackarna någon vidare körning. Dackarna åkte ut i semifinal mot Piraterna med totalsiffrorna 97-83. Man var aldrig riktigt nära att rubba Piraterna denna gång.


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Sverige blev världsmästare i innebandy. Såg inte mycket av turneringen då jag finner resultat som 14-1, 20-2 etc.etc tämligen ointressanta. Det handlar i slutändan om vilka av lagen Sverige, Schwiez eller Finland som får lyfta bucklan. Detta tar dock inte ifrån svenskarna någonting. Man är bäst i världen!


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


I ishockeyns underbara värld skedde det jag anser personligen vara en av årets största bedrifter, nämligen JVM-guldet. Sverige vann över Ryssland i finalen med 1-0 efter att Mika Zibanejad avgjort i förlängning. Den natten lär jag komma ihåg länge. Det var mäktigt att skåda! JVM har startat igen i dagarna men att hoppas på en repris, nej det vågar jag knappt.


I elitserien blev Brynäs IF svenska mästare efter att besegrat Skellefteå AIK i finalspelet. Hockeysverige fick se två stora genombrott i Jakob Silfverberg och Kalle Järnkrok!

Hv 71 fick respass i kvarten mot FBK efter en av de tuffaste kvartsfinalserierna jag skådat. tyvärr blev FBK för tunga och HV- laget lyfte aldrig.

Årets serie har börjat hyfsat för svenska mästarna men de lär få svårt att försvara titeln. Statistiken talar emot, dessutom lämnade Silfverberg, som väntat, ett tomrum efter sig. Hittills i år har SAIK och Luleå visat sig starkast, enligt mig. Lag som HV 71 och Färjestad BK ligger dock bakom och lurar. Även BIF, för den delen

Den stora snackisen i våras var nog ändå Djurgårdens IF uttåg ur finrummet ner i allsvenskan. Man bytte plats med Rögle BK som gjorde comeback i högstaserien. DIF gjorde en direkt dålig säsong men jag trodde nog ändå man skulle klara av kvalspelet, men fel hade jag.. DIF fick heller ingen vidare start på årets säsong men har repat mod och efter ett väntat tränarbyte har man nu börjat klättra. Det i samma veva som ett visst IK Oskarshamn börjat dala...

Karlskoga är inget nytt lag i dessa sammanhang men däremot är det första gången man utmanar Leksands IF om seriesegern. Visst är det långt kvar på serien men de känns fantastiskt tunga och svårslagna. Säger så här, de lagen från elitserien som hamnar i kvalserien kommer att få det hett om öronen! Och det är så det ska vara.

På tal om Rögle. Har en match på hornhinnan från i våras. Den matchen de spelade bort Oskarshamn från alla kvaldrömmar. Jag har aldrig sett just IK bli så utspelat någon gång. I och med att Rögle slog Oskarshamn så missade även Malmö kvalspel. Man skyllde på att IK la sig, i alla fall var det en och annan skåning som gnydde men faktum är att Rögle körde över IK, något så kopiöst... Tyvärr minns jag ej resultatet.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Det hände också mycket i fotbollsvärlden. Naturligtvis minns jag fotbolls-em i Polen och Ukraina. Tyvärr blev det ingen större insats av Sverige och man missade slutspel. Det jag minns bäst är Zlatans "konstmål" mot Frankrike. Man avslutade i alla fall snyggt med att slå Frankrike.

I det efterföljande kvalspelet till vm har det bjudits på några riktiga höjdare. En höjdare i alla fall. Sveriges upphämtning mot Tyskland är historiskt och det kan dröja länge innan man får vara med om något sådant igen. Det får matchen mot Holland tidiagre i år, matchen där vi säkrade em-spel, att framstå som en promenad i parken. Hämta upp 0-4 mot Tyskland, Tyskland, är världsklass!

I övrigt kan man säga att det svenska landslaget fortfarande letar efter sin identitet. Det är svajigt och det känns ibland en smula oklart hur det ska spelas. Nåväl, man är i och med poängen i Tyskland med i snacket och man har mycket i egna händer!


Zlatan Ibrahimovic har som vanligt toppat sportbladets lista i antal artiklar. Milan missade Scudetton och efterspelet blev allt annat än roligt. Det uppdagades pengabrist och Milan blev tvungna att sälja sina stora stjärnor, däribland Zlatan Ibrahimovic som efter mycket om och men valde?... Paris Saint German. Högst oväntat! Det pratades om ett stort projekt där man skulle ta PSG till ett topplag i Europa. Zlatan tyckte det lät intressant och hakade på.

Han dominerar ligan under hösten och leder givetvis skytteligan. Men PSG har haft problem och det har florerat många rykten. Spelet har också knackat betänkligt och det skrevs om sprickor i laget. De sista matcherna innan juluppehållet tydde dock på att sprickorna lagats, i alla fall så pass mycket att PSG börjat agera som ett lag! Fortsättning följer där..


I Premier League blev Manchester City mästare i våras efter en dramatiskt avslutning. United såg länge ut att ta hem titeln men i de sista kittlande slutsekunderna vände City underläge till vinst! Gissa vilka lag som toppar ligan i år? Är det ens spännande?

Jag kostade på mig en resa till Liverpool i våras där jag fick äran att se LFC förlora hemma mot West Bromwich med 1-0.. Säsongen i år har inte börja mycket bättre men den nye coachen Brendan Rodgers har planer för framtiden och har byggt laget därefter. Många unga lovande spelare där stabiliteten tyvärr saknas. Man blandar och ger.


I Spanien vann Real Madrid bucklan. Dock inte lika kul i år. José Mourinho verkar numera sitta löst och Barcelona har redan hängt av Real och det är bara At. Madrid som över huvudtaget har en teoretiskt chans att utmana. Den chansen är dock väldigt liten..


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Detta är det mesta och det bästa jag minns av sportåret 2012. Det finns såklart jättemycket mera som hänt under året, men detta är det som fastnat och det som jag nu i skriven stund minns och kan plocka fram!


Ha en trevlig torsdagkväll!


Lev väl//Carlsson


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stefan Carlsson - 23 april 2013 21:39

Nej nu skojade jag. Mitt lag är Liverpool (ni vet, det laget med e livs levande vampyr). Men i CL hoppas jag Bayern München vinner hela allt. Det är deras tur nu! Och efter halva första halvleken i semifinal 1 leder de också över Barca med 1-0. Det s...

Av Stefan Carlsson - 22 april 2013 20:50

undertecknad som guide ledde oss till havet och fiskevatten norr om Oskarshamn. Vädret var på våran sida, återigen. Solen strålade och på morgonen var det även vindstilla. Det skulle dock ändra på sig och fram på dagen var det allt annat än lugnt. Ja...

Av Stefan Carlsson - 22 april 2013 17:45

Förutom att det är givet att hålla på dem, så har de ett gemensamt problem. De har båda problem med en av lagets största stjärna. Darcy Ward är glad i hågen när promillen stiger och Louis "Hannibal Lector" Suarez gillar dels att tugga på andra männis...

Av Stefan Carlsson - 19 april 2013 23:22

Tycker ett par stalltips kan vara på sin plats. Och då syftar jag på träning, rent generellt. Ni som inte är intresserade kan ju hoppa över detta inlägg  . Och vad åsyftar jag då när jag skriver träning. Beror helt på utgångsläget. En s.k. soffligg...

Av Stefan Carlsson - 19 april 2013 21:14

speedway behöver är att förknippas med alkohol och struliga ungdomar. Enligt olika obekräftade uppgifter från undertecknad verkar det som om Dackarnas egna partyguru, Darcy Ward, återigen skitit i det blå skåpet. Denna gång tillsammans med speedwayvä...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards